Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Individuell jobbstøtte

IPS (Individual Placement and Support) eller individuell jobbstøtte på norsk, er en kunnskapsbasert tilnærming til arbeidsrehabilitering for mennesker med alvorlige psykiske lidelser. Tilnærmingen er systematisk og integrert med behandlingstilbudet som gis fra helsetjenesten. Målsetningen er å finne vanlig lønnet arbeid. De som mottar IPS omtales videre i teksten som jobbsøker.

Samarbeid mellom flere

I Norge gir vi ofte tilbud om IPS i et samarbeid mellom helsetjenesten og IPS-jobbspesialist ansatt i NAV. Tjenesten fra en IPS-jobbspesialist blir da tilbudt som et arbeidsmarkedstiltak regulert gjennom forskrift i NAV, men i tett samarbeid med helsetjenesten.

IPS prinsipper kan også brukes av ansatte i helsetjenesten som kalles arbeids- og utdanningsspesialister, og tilbudet er da fullt integrert i helsetjenesten.

Åtte grunnleggende prinsipper

  • Målet er ordinært, lønnet arbeid.
  • Deltagelse på bakgrunn av jobbsøkers ønske.
  • Individuell jobbstøtte er en integrert del av behandlingen.
  • Jobbsøk skjer ut fra interesser og ferdigheter.
  • Individuelt tilpasset rådgivning om økonomiske ytelser.
  • Aktivt jobbsøk starter med en gang og senest etter 1 måned.
  • Systematisk jobbutvikling.
  • Oppfølging er ubegrenset i tid og individuelt tilpasset jobbsøker.

Henvisning og vurdering

Individuell jobbstøtte er en integrert del av behandlingen til mennesker med alvorlige psykiske lidelser, og baserer seg på den enkeltes ønske om bistand til jobb eller utdanning.

Samarbeid med veileder i NAV er ofte naturlig.

Før

For å få tilbud om IPS må du ha et ønske om å komme i lønnet arbeid og du må være i behandling for en psykisk lidelse eller rus-/og avhengighetsproblematikk ved sykehuset.

Under

Ved oppstart av behandling blir alle pasienter spurt om nåværende status for jobb eller utdanning, og om eventuelle ønsker om hjelp til det. Dersom individuell jobbstøtte er en del av den behandlingen du ønsker, vil du bli satt i kontakt med en jobbspesialist. Sammen jobber dere med:

  • En-til en kontakt for å tilpasse til ditt behov
  • Dine ønsker i forhold til arbeid
  • Hjelp til å utforme CV, søknadsbrev, trene på intervjusituasjoner og så videre
  • Hjelp til å finne egnede jobber og oppsøke arbeidsgivere om dette er ønskelig
  • Skape godt samarbeid med NAV
  • Jobbe med en handlingsplan for å finne jobb
  • Åpenhet og ærlighet når vi jobber med tema knyttet til jobb

Varighet av behandlingen

I denne behandlingen jobbes det direkte ut mot ordinært arbeid, så snart dette er ønskelig. Samarbeidet med en   arbeids- og utdanningsspesialist eller IPS-jobbspesialist kan vare like lenge som du har oppfølging fra din behandler.

Etter

Oppfølging fra arbeids- og utdanningsspesialist eller IPS-jobbspesialist skal tilpasses ditt behov og være integrert i behandlingsplan. Oppfølgingen etter utskrivelse avtales mellom deg og arbeids- og utdanningsspesialisten eller IPS-jobbspesialisten, behandler, arbeidsgiver og NAV. Dersom dette høres interessant ut for deg, ta kontakt med din behandler for mer informasjon.

Du kan også se nettsidene til NAPHA for mer informasjon.

Kontakt

Vestlundveien 23B Psykosepoliklinikk/FACT-team

Kontakt Psykosepoliklinikk/FACT-team

Oppmøtested

Pasienter og pårørende henvender seg i resepsjonen i  2. etasje (hovedinngang).

Vestlundveien 23B

Vestlundveien 23B

5145 Fyllingsdalen

Praktisk informasjon

Helsetjenester og behandling blir i Norge i stor grad betalt av staten. Det er likevel slik at den som mottar behandlingen skal betale en egenandel. Dette berører de som mottar behandling i allmennpsykiatrisk poliklinikk, akuttambulant team eller psykosepoliklinikk/FACT-team.

Egenandel pr. konsultasjon: kr. 386

Årlig egenandelstak: kr. 3165 (2024)

Det du eventuelt har betalt ut over egenandelstaket, får du automatisk refundert av Helfo. Du kan lese mer om frikort for helsetjenester på helsenorge.no.

Når du har fått frikort, må du snarest mulig forevise dette i ekspedisjoen eller til behandler slik at det kan registreres for å unngå å måtte legge ut for egenandeler utover det årlige egenandelstaket. Du blir belastet med egenandel frem til frikortet er forevist.

For å unngå gebyr på kr. 374 for ikke å møte til avtalt time, må avbestilling gjøres innen 24 timer. Avbestillingen kan gjerne gjøres ved aktuell avdeling eller ved å logge deg inn på helsenorge.no.

Ønsker du å snakke med forløpskoordinator, ring 55 50 74 00.

​Kantinen Kafe 23, som ligger i Vestlundveien 23, er døgnåpen. Kafe 23 er bemannet mandag-fredag 07.30-14.30. Utover det​te kan du betale for varer med Vipps.

 

​Utredningen og behandlingen du mottar hos oss vil være avhengig av god kommunikasjon. Derfor ber vi deg gi beskjed om du har behov for tolk så tidlig som mulig.

Dette gjelder om du for eksempel har hørsels- eller synshemming, eller om du har et annet morsmål og snakker lite norsk.