Undersøkelse

Psykisk utviklingshemming hos barn - utredning

Utredning av utviklingshemming utføres ofte i tverrfaglig team med lege og psykolog, og eventuelt andre fagpersoner som for eksempel spesialpedagog, vernepleier eller fysioterapeut.

Utviklingshemming er en tilstand som er forårsaket av en forsinket eller avvikende utvikling hos et barn. Utviklingshemming gir forskjellige konsekvenser fra person til person, men det innebærer alltid en grad av varig nedsatt kognitiv funksjon og vansker med å fungere i hverdagen.

Les mer på helsenorge.no

Før

Det er viktig å ha tenkt gjennom barnets språklige, sosiale og motoriske utvikling før utredningen starter. Hvis barnet tidligere har vært undersøkt av andre fagpersoner, er det lurt å ta med rapporter fra disse undersøkelsene.

Under

Utredningen består i hovedsak av medisinsk utredning, nevropsykologisk testing og en vurdering av hvordan barnet fungerer og tilpasser seg sosialt. Utredningen vil ofte være barnevennlig i form av lek og oppgaver. Observasjon av barnet i sitt nærmiljø kan også være en del av utredningen. Foreldrene og eventuelt ansatte fra barnets barnehage/skole vil samarbeide med fagpersoner fra teamet under utredningen av barnet.

Hvor lenge varer utredningen?

Det kommer an på hvordan barnet fungerer og hvilke undersøkelser som er utført tidligere. Nærmere informasjon om hvor lang tid utredningen vil ta, vil bli gitt fra sykehuset.

Etter

Når utredningen er ferdig vil dere få en tilbakemelding. Det vil bli laget en eller flere skriftlige rapporter som blir sendt til dere og til legen som henviste barnet. Andre som har behov for rapporten vil få den tilsendt, etter samtykke fra dere.

Oppfølging

Oppfølging skjer i hovedsak i kommunen der barnet bor.

Det kan være lurt å få en ny vurdering med jevne mellomrom, for å se om barnets behov for hjelp har forandret seg. Disse vurderingene gjøres i hovedsak i kommunen der dere bor.

Vestlundveien 21C Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk (BUP)

Kontakt Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk (BUP)

Vestlundveien 21C

5145 Fyllingsdalen

Ønsker du å snakke med forløpskoordinator, ring 55 50 73 50.

​Utredningen og behandlingen du mottar hos oss vil være avhengig av god kommunikasjon. Derfor ber vi deg gi beskjed om du har behov for tolk så tidlig som mulig.

Dette gjelder om du for eksempel har hørsels- eller synshemming, eller om du har et annet morsmål og snakker lite norsk.

Det et flere busser for å komme til Betanien sykehus. Nummer 18 ​bringer deg nærmest vår barne- og ungdomspsykiatriske poliklinikk. Oversikten under viser hvilke busser du kan ta og busstoppet du skal gå av på.

• Buss nummer 4 og 5 - gå av på busstoppet Sikthaugen
  • Buss nummer 15 - gå av på busstoppet Vestre Sikthaugen
  • Buss nummer 18 - gå av på busstoppet Vestlundveien

På nettsidene til Skyss finner du en egen ruteplanlegger som hjelper deg å finne den beste ruten.

​Det vil være kortest vei for deg om du parkerer ved VID vitenskapelige høgskole. Det er også parkeringsmuligheter i Vestlundveien 23 og 23 A. Parkering er gratis.

​Betanien sykehus legger til rette for at du som pasient kan samtale om eksistensielle spørsmål uavhengig av tro og livssyn. Betanien sykehus har en fast ansatt diakon som kan ha samtaler og vi hjelper med å sette deg i kontakt med fagpersoner innen din tro- eller livssynsretning.

Pasienter og besøkende kan bruke gratis trådløst internett på sykehuset.

Tilgang til gjestenettet på sykehuset

• Koble til nettverket "gjest.ihelse.net".
  • Åpne nettleseren din (Safari, Chrome, Firefox, Internet Explorer etc.) for å få opp påloggingssiden.

Slik kobler du deg på som ny bruker

• Velg «registrer deg».
  • Les gjennom vilkårene og godkjenn.
  • Skriv inn mobilnummeret du ønsker påloggingsinformasjon sendt til og opprett konto.
  • Du vil motta en SMS og blir automatisk sendt til påloggingssiden. Her kan du logge inn med ditt brukernavn og passord.
  • Tilgangen du får til internett varer i 24 dager. Etter det må du be om nytt brukernavn og passord.

For eksisterende bruker (siste 24 dager)

• Se tekstmelding du har fått med brukernavn og passord.
  • Skriv inn brukernavn og passord og trykk send inn.

Årsaken til at du må logge inn er krav til sikkerhet i sykehusnettverket.

Sykehuset benytter samme type løsning som flyplasser og hotell.