Klinisk etisk komite (KEK)
Den kliniske etikkomiteen skal bidra til å øke helsepersonellets kompetanse i å identifisere, analysere og avklare etiske verdispørsmål i forbindelse med pasientbehandling og ved prioritering av ressurser.
Bakgrunn
Helseforetakene har fra 01.01.22 en plikt til å opprette kliniske etikkomitéer lovfestet i henhold til nye regler i spesialisthelsetjenesteloven § 2-4. spesialisthelsetjenesteloven § 2-4.
Den kliniske etikkomiteen skal bidra til å øke helsepersonellets kompetanse i å identifisere, analysere og avklare etiske verdispørsmål i forbindelse med pasientbehandling og ved prioritering av ressurser. På forespørsel fra helsepersonell eller pasienter skal den kliniske etikkomiteen bistå med råd om hvordan konkrete etiske utfordringer ved behandlingen av den enkelte pasient kan løses. Pasientens nærmeste pårørende kan også be om bistand fra den kliniske etikkomiteen dersom dette antas å være i samsvar med pasientens ønske ( Lovdata.no).
Vi i KEK BS vurderer at arbeidet vårt og sammensetningen i komitéen er i tråd med regelverket. Når det gjelder sammensetning ønsker vi ved behov å forsterke komitéen med juridisk og medisinskfaglig kompetanse.
Sammensetning 2024
Leder |
Fredrikke Helle Skarnagel Psykomotorisk fysioterapeut |
Sekretær |
Hilde Tetlie Diakon |
Medlem |
Blerina Dreshaj Spesialsykepleier |
Medlem |
Annelen Starefoss Erfaringskonsulent |
Arbeidsform
Komitéen har en fri og uavhengig stilling både i forhold til ledelsen og andre organer på sykehuset. Medlemmene er oppnevnt av sykehusdirektør. Senter for medisinsk etikk (SME) har nasjonalt ansvar for koordinering, fagutvikling og kvalitetssikring av komitéenes arbeid (kurs, konferanser, forskning, undervisning og rådgivning). KEK har faste 1,5 timers møter, som regel hver måned, bortsett fra i sommermånedene. Alle kan henvende seg til KEK. Det er ønskelig at kontaktskjema (Netpower) benyttes ved henvendelse.
Ved behandling av innmeldte saker, etterstreber komitéen å møte berørte parter i saken. Lokale medlemmer av komitéen har oftest kontakt på forhånd med dem som presenterer problemet. Ved behov for videre drøfting, kaller KEK inn involverte parter for å drøfte det etiske dilemmaet på et overordnet nivå. KEK drøfter sakene anonymt så langt råd er, og har ikke innsyn i journal.
Alle involverte som har vært på drøftingsmøte med komitéen vil få tilsendt et notat om saken og blir gitt mulighet til å ta kontakt med komitéen dersom noe er uklart. Behandlingsansvarlig eller kontaktperson i avdelingen får ansvar for videre håndtering av det ferdige notatet, inkludert å legge det i pasientens journal dersom det er aktuelt.